Ympäristöarvot vaikuttavat suomalaisten kodin valintaan entistä enemmän

Huoneistokeskuksen mukaan ympäristöarvot nousevat jatkuvasti tärkeämmäksi tekijäksi uutta kotia etsittäessä. Jo 71% suomalaisista kertoo ottavansa ympäristöarvot huomioon uuden kodin etsinnässä.

Uutta kotia ostettaessa tärkeimpiä ostopäätökseen vaikuttavia tekijöitä ovat kodin lämmitysmuoto, rakennuksen energiatehokkuus, sijainti joka mahdollistaa julkisten kulkuneuvojen käytön ja asunnon koko. Joillain alueilla myös jätteenlajittelumahdollisuudet korostuivat.

Huoneistokeskuksen liiketoimintajohtajan Anu-Elina Hintsan mukaan erityisesti kodin lämmitysjärjestelmä vaikuttaa kodin houkuttelevuuteen, sillä maalämpö on tämän hetken kysytyin lämmitysmuoto sen ympäristöystävällisyyden, matalan kustannustason ja energiatehokkuuden vuoksi.

Arkta pyrkiikin vastaamaan suomalaisten kasvavaan huoleen ympäristöstä kehittämällä ympäristölle ystävällisempiä, kestävää kehitystä tukevia asumisratkaisuja. Tällä hetkellä Arkta alkaa rakentaa Tampereelle Euroopan ensimmäistä etätuotetusta aurinkosähköstä energiansa saavaa Ilokkaanpuiston asuinaluetta.

Ympäristön säästämisen lisäksi asukas säästää rahaa

Hiilijalanjälkilaskelmien mukaan asuminen Arktan Ilokkaanpuiston kohteessa säästää päästöjä vuodessa määrän, joka vastaa 368 565 lentokoneella lennettyä kilometriä, mikä tarkoittaa n. 79 lentomatkaa Helsingistä Teneriffalle. Vastaavasti tulisi istuttaa 4123 puuta, jotta saataisiin aikaan sama päästöjen väheneminen.

Auringonsäde A27

Ympäristön säästämisen lisäksi asuminen säästää kuitenkin suoraan myös asukkaan kustannuksia: aurinkosähkön käytön myötä asukkaan sähkölasku pienenee noin 100-200€ vuodessa eikä huolta sähkön hinnan noususta tarvitse kantaa. Lisäksi yhtiövastike alenee.

Ilokkaanpuiston ympäristöystävällinen asuinalue nousee Tampereen Koivistonkylään, jota paremmasta sijainnista voi vain unelmoida: kohteesta on vain 4km Tampereen keskustaan ja lyhyt matka myös Hervantaan. Paitsi että autolla ja pyörällä pääsee kulkemaan vaivattomasti, kulkee alueella myös julkinen liikenne kätevästi. Koivistonkylä on kuin rauhallinen maaseutu aivan kaupungin kupeessa.

Lue lisää Ilokkaanpuiston ensimmäisestä kohteesta, Auringonsäteestä ja ota yhteyttä. Sinulla on nyt ainutlaatuinen tilaisuus vaikuttaa omalta osaltasi tulevaisuuden vastuullisiin asumisratkaisuihin ja omistaa ensimmäisten joukossa palan aurinkoa.

Ilokkaanpuiston Asunto Oy Tampereen Auringonsäde, asuntomyynti:
Markkinointipäällikkö Wiola Kiiveri, Arkta Oy
wiola.kiiveri@arkta.fi